Montesori pamatprincipi

10 montesori pamatprincipi
1.Skolotājs
Skolotājs ir tas, kurš palīdz bērnam izprast kā ikdienā viss notiek, kā arī viņš ir tas, kurš ievēro bērna sensitīvās fāzes – viņš redz, kad šīs fāzes nāk (valodā, matemātikā, u.c.) .
Montesori pedagogs vienmēr labvēlīgi un neuzbāzīgi vada bērnu, esot starpnieks starp bērnu un sagatavoto didaktisko vidi. Tieši tādēļ bērns vienmēr atrodas blakus bērnam, netraucējot, uzmanīgi novērojot, nepieciešamības gadījumā piedāvājot savu palīdzību un vadību vai arī atkāpjoties un jauļot bērnam pilnībā baudīt pastāvīgo darbu. Montesori pedagoģijā tas saucas – bērna brīvas attīstības apstākļu princips.
2.Sagatavota vide
Sagatavota vide sastāv no 5 materiālu grupām: sensorika, matemātika, praktiskā dzīve, kosmiskā audzināšana, valoda. Svarīgi, lai bērnam būtu visu materiālu pieejamība un materiāli tiktu izvietoti. zonās. Bērns pats izvēlas materiālu, ar kuru darboties.
3.Materiāls
Materiāls nav jāuztver kā instruments, bet gan kā vadītājs vidē, kas ir harmoniska, sakārtota, skaista – tas ir intereses izraisītājs. Materiāls ir sakārtots atbilsotoši bērna vajadzībām, un tas var tikt papildināts. Materiāls ir tas, kas nodrošina attiecības starp bērnu un skolotāju.
4.Brīva izvēle
Brīva izvēle pieder bērnam ( ja bērns neizvēlas, skolotājam pieder izvēle/iedrošinājums) un tas nenozīmē, ka nav plāna un robežas. Brīva izvēle ir pieejama, ja ir materiālā bāze. Brīva izvēle ir iekšējās vēlēšanās vadīta. Pēc materiāla var spriest, kas interesē bērnu, kas ir tas, kas viņu uzrunā.
5.Individuāls mācību plāns un ritms
Tā ir atkārtošana, ritms, vajadzība. “Kas der visiem, tas neder nekam”. Bērni necenšas veidot sacensību savā starpā.
6.Materiāla piedāvāšana jeb prezentēšana
Tiek izmantota 3 pakāpju lekcija:
- jēdziena došana/ priekšmeta nosaukšana;
- atpazīšanas un asociēšanas pakāpe;
- objektu nosaukšana.
7.Novērojumi
Novērojumi ir skolotāja atslēga uz bērna pasauli. Bērns pats pateiks, ko spēj izdarīt ar materiālu. Novērojumi vērsti uz to, lai veiktu korekcijas darbā.
8.Kārtība
ĀRĒJĀ kārtība – darba vietā/plauktos (vide ir tā, kas sakārto bērnu). IEKŠĒJĀ materiālā kārtība – saturs un struktūra (no vienkāršā uz sarežģītāko). IEKŠĒJĀ BĒRNA sakārtotība – bērna iekšējais miers un harmonija, kas izriet no darba, ko viņš pats ir izvēlējies un ko viņš atrod sakārtotā vidē ar skolotāja sakārtotu un sagatavotu materiālu.
9.Koncentrēšanās
Ja mēs bērnam nedodam brīvo izvēli, mēs izpostam bērna iekšējo mieru un harmoniju. Brīva izvēle sniedz koncentrēšanās spējas.
10.Paškontrole,pašaudzināšana
Brīvība ietver brīvu izvēli. Tas, ka bērns ir brīvs, nedod to, ka var darīt, kas ienāk prātā. Brīvība darbības noved līdz galam (atbildība par savu izvēli).